Nemzetközileg és Magyarországon is egyre több embert érdekel, hogy hogyan lehet vállalkozást indítani, sőt, hazánkban már közel egy évtizede töretlenül nő az egyéni vállalkozók száma. Előző évben a Google információi alapján globálisan már többen kerestek rá arra, hogy hogyan lehet vállalkozást indítani, mint ahányan arra voltak kíváncsiak, hogy hogyan lehet állást szerezni.
Hazánkban is hasonló tendencia érvényesül: a Google Trends statisztikája alapján az elmúlt 12 hónapban az „egyéni vállalkozás indítása” keresőszavakra vonatkozó lekérdezések száma 300%-kal emelkedett, az „egyéni vállalkozás alapítása” kifejezésre 140%-kal többen kerestek rá, de több mint a duplájára növekedett a „kata vállalkozás indítása” iránt érdeklődők száma is.
KATA és pandémia
Nem kizárólag a keresőszavak, de a tettek kapcsán is megfigyelhető a vállalkozói státusz mind népszerűbbé válása. A KSH legfrissebb, idén februári információi alapján közel 563 ezer egyéni vállalkozót tartottak nyilván, ami 24 ezres (4,5%-os) növekedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. Kétéves távlatban – akkor lépte át a számuk a félmilliós határt – 12%-kal bővült az egyéni vállalkozók tábora, 5 év alatt mindazonáltal csaknem 140 ezer fővel lettek többen. Ez a lendületes növekedés nagyfokú részben a KATA 2013-as bevezetésének köszönhető – még ezen adónem tavalyi szigorítása sem törte meg a trendet –, de az utóbbi két évben vélhetően a pandémia is hozzájárult a bővüléshez. Utóbbi magyarázata részben az, hogy sokan, akik a járvány nyomán elveszítették állásukat, vállalkozóként próbáltak szerencsét, de nincsenek kevesen azok sem, akik az otthoni munkavégzés mellett döntöttek úgy, hogy belevágnak a vállalkozói létbe.
A vállalkozóvá válás egyik legegyszerűbb útja tényleg az, ha a KATA-s adózást választva egyéni vállalkozóként regisztráljuk magunkat. Ehhez elegendő egy ügyfélkapus regisztráció, ezt követően ugyanakkor az államigazgatás által 2015 óta üzemeltetett ún. Webes Ügysegéd támogatásával adható be az egyéni vállalkozói kérvény, a regisztráció ugyanakkor ugyancsak elintézhető akár online, akár az adóhatóság ügyfélszolgálatán személyesen.
Egy Guinness-rekorder segítőtárs
Mivel a katás vállalkozói lét havi fizetési kötelezettséggel, azaz elköteleződéssel jár, már csak így is jelentős előzetesen alaposan körüljárni, hogy egy életképesnek látszó ötletből hogyan lesz funkcionáló vállalkozás: kikből áll a célcsoport, milyen versenytársakkal számolhatunk, precízen milyen szolgáltatásokat értékesíthetünk, azokat milyen árazás mellett éri meg elvégezni, milyen lehetőségeink vannak szolgáltatásunk reklámozására, azonfelül milyen eszközökre – azaz mekkora befektetésre – lesz szükségünk az induláshoz.
A kiindulási időszakban – amíg be nem bizonyosodik, hogy az elgondolás tényleg életképes-e – célravezető a lehető legkisebb kockázatot vállalni. Költségtakarékossági okokból eleinte mindent összevetve valószínűleg nem lesz szükség külön irodára, de egy megbízható, könnyűszerrel hordozható számítógépre igen, amellyel megközelítőleg bárhonnan dolgozhatunk. Ilyen lehet példának okáért az LG ultrakönnyű, 16:10-es képarányú, rendkívüli teljesítményű és hosszú, akár 22 órás akkumulátoridejű gram laptopcsaládja. Az LG gram 17 a nagyméretű, 17 hüvelykes képernyőméret ellenére is mindössze 1,35 kg-ot nyom, az LG gram 16 és 14 modellek mindazonáltal mindössze 1,19 kg, továbbá 999 g tömegűek, mindemellett alig 1,68 cm vastagságúak. A 16 colos modellt mindemellett a Guinness-világrekordok közt is elismerik a Föld legkönnyebb, kereskedelmi forgalomban kapható 16”-os laptopjaként.
Nem kizárólag a helyiségbérleten lehet spórolni: a KSH honlapján példának okáért díjmentesen érhetőek el olyan adatok, adatbázisok, amelyek létfontosságúak akkor, ha egy induló vállalkozás meg akarja ismerni a megcélzott piacát. A statisztikai hivatal a KKV-tervező nevű online felületen olyan, a vállalkozások indításához, hosszú távú működtetéséhez létfontosságú alapvető információkat biztosít, akárcsak a környezetükben élő aktuális és valószínűsíthető vásárlók átlagos jövedelme, a lakosok fogyasztási szokásai, a térség munkaerőpiaci helyzete, vagy éppen a helyi turisztikai kínálat és kereslet.