Informatikai fejlesztéssel folytatódik a MÁV-csoport korszerűsítése

Informatikai fejlesztéssel folytatódik a MÁV-csoport korszerűsítése

A MÁV-csoport 3,6 milliárd forint értékű, 2020 júniusában záruló informatikai beruházást hozott nyilvánosságra Budapesten.

Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója az Európa-szerte erősödő mobilitási igénnyel indokolta a fejlesztéseket. Kiemelte: a vasútnak lépést kell tartania a közösségi közlekedést választók igényeivel, ám egy ilyen összetett rendszer nem szervezhető meg fejlett informatikai patronálás nélkül.

Ismertette, hogy a vasúttársaság Magyarországon minden évben durván számítva 140 millió utast szállít és 1 millió vonatot indít, ehhez mindazonáltal 600 ezer alkalommal karbantartás, ugyanakkor 5,6 millió alkalommal tisztítás és takarítás elengedhetetlen. A fejlesztés az ehhez elengedhetetlen anyagok, alkalmatosságok és alkatrészek mozgatása, elosztása, továbbá a logisztika megváltoztatása mellett a emberi kapacitás megszervezését is biztosítja.

Utóbbit a szolgáltatások minden ágát, mindent összevetve a vasúti szolgáltatásokat is érintő munkaerőhiány különösen fontossá teszi – nyomatékosította a vezérigazgató. A karbantartások és javítások tervezettsége a műszaki problémák elhárítását és hatékonyabb forgalomirányítást kínál, ennek eredményét az utasok pontosabb menetrendben, emellett a vasúti kocsik tisztaságában vehetik ezután észre – tette hozzá.

Csépke András közölte, hogy a MÁV-csoport üzemelését akár 15 évre meghatározó beruházás előkészületei várhatóan jövő februárban zárulnak, a megalkotás ugyanakkor 2019 végére érhet véget a tesztelésekkel. A fejlesztések bevezetése 2020 júniusáig tarthat az elképzelések alapján.

Vidra András, a MÁV Zrt. infokommunikációs és technológiai rendszerekért felelős irányítója nyomatékosította, hogy a hosszú távon is gazdaságos üzemeltetéshez a pályakorszerűsítések és a korszerű vasúti kocsik mellett nélkülözhetetlen a támogató rendszerek korszerűsítése. Közölte még, hogy a karbantartást és a személyzet irányítását támogató beruházás a hardvereszközök beszerzésén túl nagyobbrészt a vasúti alkalmazások fejlesztését eredményezi.

Az Infrastruktúra és gördülőállomány karbantartó számítógépes program és IT-alkalmazás konszolidáció II. ütem (INKA2) projekt támogatási szerződését az Innovációs és Technológiai Minisztériummal írta alá a MÁV-Start Zrt. és a MÁV Zrt. konzorciuma. A szaktárca a beruházás értékének 90 százalékára vállalt támogatási kötelezettséget. A fejlesztés a Széchenyi2020 programhoz kapcsolódva az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (Ikop) támogatási keretéből valósul meg.

Az informatikai fejlesztés végrehajtására a vasúttársaság a DXC Technology Magyarország Kft. -vel szerződött, a társaság közbeszerzési eljárásban nyerte el az INKA2 rendszer megvalósítását.

mti