Hetes erősségű szél süvít a Beaufort-skála alapján, a levegő 60 km/h sebességgel áramlik a babakocsi körül, aminek teteje ugyan már vadul lobog – maga a kocsi viszont nem mozdul a helyéről, ugyanakkor sem rögzítőfék, sem mindazonáltal emberi kéz nem tartja. Ezen feladatokat a Bosch új eStroller-rendszere kapja meg, amely jóval több puszta elektromos hajtásnál. A globális kényelmi és biztonsági felszereltségű babakocsik részére kifejlesztett asszisztensrendszerről van szó, amely a tolás-rásegítés és az önvezérelt fékezés mellett példaként okostelefonos alkalmazással megoldott hálózatba kapcsolást, riasztó-funkciót, valamint heterogén high-tech érzékelőket is nyújt, és amellyel új piacra kíván lépni a Bosch. “A Bosch eStroller rendszerében a egész vállalat-szakértelem megjelenik. Ugyanazon szigorú műszaki és elsőrendű követelményeinket alkalmazzuk rá, mint az autóiparban, beleértve a szélcsatornás vizsgálatokat is” – nyomatékosította Dr. Stefan Hartung, a Bosch igazgatótanácsának tagja, egyben a társaság mobilitási megoldások vállalkozásbeli szektorának elnöke. A Bosch variálható rendszere ugyancsak alkalmazható a szóló, a dupla és az iker-gyerekkocsikban, és elsőként 2020 elején, az Emmaljunga svéd babakocsigyártó kínálatában jelenik meg, de újabb gyártókkal folytatott partnerség is megjelenik a tervekben.
Két elektromos motor támogatja a gyorsítást és a fékezést
A babakocsik elektromos rásegítése iránti kereslet örökösen erősödik. A Bosch négy évnél fiatalabb gyerekeket nevelő nők és férfiak, tetejébe leendő szülők körében végzett tetszetős felmérése alapján a komfort és a biztonság tízből kilenc szülő részére a legszámottevőbb feltételnek számít babakocsi vásárlásakor. “A Bosch már azelőtt támogatni kívánna mobilitási megoldásaival, hogy a gyerek megtanul járni, az élet minden területén okos mobilitást kínálva” – mutatott rá Dr. Stefan Hartung. A rendszer hajtásegysége a hátsó tengely két elektromos motorjából áll, amelyekhez Bluetooth-modul és okos szenzorrendszer is tartozik. Ezek az okostelefonokban is alkalmazott érzékelők többek között a babakocsi sebességét, valamint gyorsulását mérik, míg az út felszínét is értékelik, amin a kocsi halad. Fejlett algoritmusaival a rendszer a másodperc törtrésze alatt megállapíthatja, mit készül épp tenni a mama vagy a papa: emelkedőn haladva az elektromos motorok az elektromos kerékpárokéhoz (eBike) hasonlóan önállóan rásegítenek, ameddig lejtőn ereszkedve fékeznek. Ha a szülők elengedik a babakocsit, a motorfék gátolja, hogy szabadon elguruljon, az elektromechanikus retesz ugyanakkor aktiválja a rögzítőféket. Az eStroller fogantyúján nincsenek újabb kapcsolók és gombok.
Az elektromos rásegítés ellenben nem kizárólagosan a kényelmet és a biztonságot szolgálja, hanem az ergonómiai adottságokat is korrigálja. A Bosch felhasználói tesztek alatt állapította meg, hogy az eStroller-rendszer jóval kedvezőbb testtartást nyújt a szülők részére, emelkedőn, egyenetlen talajon vagy ellenszélben mivelhogy jóval kisebb erőt kell kifejteniük, lejtőn ugyanakkor az önfékező elektromos hajtásrendszer jól érzékelhetően tehermentesíti a hátukat. A rendszer kormányzási rásegítése akkor is segítséget jelent, ha a babakocsit egy kézzel tolják: példának okáért gond nélkül lehet kanyarodni, azonfelül oldalirányban lejtő felületen haladva is nyújt támogatást tartani az irányt. A szülők merthogy gyakran tolják egy kézzel a babakocsit, példaként mikor is az idősebb kistestvér kezét fogják.
Bluetooth-csatlakozással hálózatba kapcsolva az okostelefonnal
Az elektromos rásegítés erőssége a hozzátartozó okostelefonos alkalmazással (Android és iOS operációs rendszerekhez) szabályozható, amely Bluetooth-kapcsolaton át kommunikál az elektromos babakocsi rendszerével. Az alkalmazásról a kivehető akku töltöttségi szintje is leolvasható, és időben figyelmeztet, ha fogytán az energia. A simán kezelhető és könnyed, 18-voltos lítiumion-akkumulátort zárható rekeszben helyezték el. Ezt az akkumulátortípust használják a Bosch szerszámaiban – példaként akkumulátoros csavarhúzókban – is, mindent összevetve az szükség során kicserélhető más eszközzel Teljesen feltöltve – a töltési idő csaknem két és fél óra – az akku a rásegítés választott mértékétől és a babakocsi tömegétől függően akár 15 kilométeres távot is meg tud tenni, egy USB-csatlakozón át ugyanakkor a szülők okostelefonját is elláthatja árammal. Szintén a mobiltelefonos alkalmazással aktiválható a riasztófunkció, amely példaként akkor lehet hasznos, ha a szülők egy kávézó előtt állítják le a gyerekkocsit. Ha bárki megkísérelné eltolni – funkcionáló Bluetooth-kapcsolat során –, a szülőt okostelefonján riasztja a rendszer, mindemellett a babakocsi integrált hangszórójából is riasztóhangjelzés szólal meg, a rögzítőfék mindazonáltal önműködően működésbe lép. Ha útközben merülne le a babakocsi akkumulátora, az eStroller érzékelhető motorellenállás nélkül normál gyerekkocsiként hasznosítható tovább.