David Aguilar, aki Poland-szindrómával született, mindössze kilenc éves volt, amikor egy építőkészlet darabjaiból jobb karjára megtervezte első protézist. Mostanra már az ötödik modelljénél tart, amit 19 évesen a NASA-nak is bemutatott az Iparágközi újítás csúcson (Cross Industry Innovation Summit). Aguilar, aki Hand Solo-nak nevezi magát, Guiness-rekorder az „Első funkcionáló LEGO protéziskarral”, és biomérnöki tanulmányokat folytat, hogy tovább javíthassa mások életét.
A Seat S. A. Spanyolország vezető ipari befektetőjeként a kutatás-fejlesztésben az fejlesztés felé tekint, hogy mobilitási megoldásokat hozzon létre az aktuális és jövőbeni projektekhez. „Számomra a vállalatnál tett látogatás lehetőséget adott arra, hogy egyik innovátor beszélgethessen egy másik innovátorral” – mondja David.
Az ötlettől a valóságig. David meglátogatta a Seat S. A. Műszaki Központját, amely a kutatási és fejlesztési (K+F) tevékenységekhez a legfejlettebb technológiával ellátott. Oriol Mas, a vezetést támogató rendszerek részlegének vezetője és Teresa Forradelles, a futómű elektronika fejlesztő csoport munkatársa üdvözölték és nagyszámú kérdést tettek fel neki protézisével kapcsolatban. „Ezt digitálisan terveztem. Azt követően ugyanakkor apránként építettem meg az otthon található alkatrészekből. Egy kis nyomásérzékelő segédkezésével egyidejűleg tudom mozgatni a karomat, nyitni és csukni a kezemet” – mondja David.
„A korszerű projektjeink ugyancsak 3D-s tervezéssel kezdődnek” – indokolja Teresa, míg megmutatja neki a tervet, ezt követően azt a részt, ahová beillesztik a modell elülső radarját. „Éppen olyan a protézisében, mi is egy érzékelőt használtunk, amelyik lehetőséget nyújt nekünk a menet-asszisztens és az adaptív sebességtartó automatika (ACC) funkcióinál az akadályok, más járművek vagy akár a gyalogosok észlelésénél, hogy növeljük autóink biztonságát” – teszi hozzá Teresa.
Állandóan meg kell tenni minden tőlünk telhetőt. A Közjó Egyetemes Ligája (Universal Ligue of Public Good) által ezüstéremmel kitüntetett David célja, hogy másokat is inspiráljon az aktuális helyzet megváltoztatására. „Az a releváns, hogy minden nehézség ellenére küzdj az ötletedért,” – mondja. „Ez olyan, mintha valaki azt mondaná neked, hogy a jövő gépkocsija nem tud repülni” – mondja. Oriol Mas nevet: „Az biztos, hogy azok részére, akik ma vezetést támogató rendszereket fejlesztenek, az újítás azt jelenti, hogy az önvezető gépjármű felé való elmozduláson gondolkodunk” – válaszolja, és Aguilarnak megmutatja a járművön használt kamerák és ultrahangos érzékelők kis robot replikációját, amelyek mindent érzékelnek, ami a gépjármű körül történik.
Két újító, egy szenvedély és egy cél. „Együttes bennünk, hogy nem elégszünk meg a mai valósággal, és megszakítás nélkül új megoldásokat keresünk” – mondja Oriol Mas. „A te szenvedélyed az építőkészlet volt, és ezt használtad fel a protéziseid megalkotásához. A miénk a mobilitás tervezése, és ehhez az innovációt alkalmazzuk minden térségben” – teszi hozzá.
„Öt eltérő protézist készítettél, és szüntelen fejleszted a funkcióikat. Mi is ugyanezt tesszük, intenzíven dolgozunk az összes projekten, hogy örökösen haladjunk előre” – jegyzi meg Teresa. David egyetért, és hozzáteszi: „A Seat S. A. és én ugyanazt az innovációs elvet valljuk. Én protéziseket készítek, hogy javítsam az emberek életminőségén, és itt ők precízen ugyanezt teszik a járműveikkel” – fejezi be David.
Az együttes alkotás ösztönzése. David Aguilarl mesterkurzust tartott az alkalmazottaknak, melyen át a Seat S. A. az INNOVA, az emberek, elgondolások és projektek összekapcsolására megalapított új digitális platform elindítását népszerűsíti. Ez egy olyan tér, amely a start-up modellt követve az együttes alkotáson alapuló új munkamódszereket segíti. A ismeretek és a tudás ezen új központjától a társaság új vállalkozásbeli lehetőségeket és szinergiákat remél.