Miközben a Föld legnagyobb részén, hazánkban is meghatározóan növekedett az okoseszközök használata a COVID-19 járvány hatására és ez nagyszámú tevékenység virtuális változatát is magával hozta. Napjainkban már a megkérdezett magyarok 82 százaléka chatel rendszeresen a családjával, barátaival, közel fele (45%) néz szeretteivel együtt filmeket és sorozatokat, a kimaradókkal mindazonáltal gyakran videóhívásokban beszélik ki ezeket. A válaszadók nagyobb része (40%) megtartaná új, online szokásait, a Samsung kutatásai azt mutatják, a digitális tárgyak nagyban hozzájárulhatnak a korszerű kapcsolatok kialakításához és ápolásához, de akad olyan online kommunikációs alkalom, amit nem örömest próbálnának ki a magyarok.
A Samsung tetszetős kutatása alapján a közösségi élet és a kapcsolattartás kimagasló változáson ment át az elmúlt másfél évben, a digitalizálódó társas kapcsolatok építéséhez mindazonáltal, amint ez már előző évben is látszott, az okoseszközök is hozzájárulhatnak. Már a cég 2020-as kutatásából is kiderült, hogy a megkérdezettek 21 százaléka alapján az okostelevíziók segíthetik a kapcsolatok megtartását, és már a karanténidőszak elején is több heterogén módon használták ki a készülékekben rejlő lehetőségeket. Összesen a válaszadók 20 százaléka használta sportolás vagy ismeretszerzés közben, 4 százalék munkára, 5 százalék intézte a tévéjén a hívásokat és az emberek több mint fele tájékozódott a TV támogatásával.
Az ez évi eredmények azt mutatják, hogy a televízió közösségépítő ereje megmaradt, mivelhogy a korlátozások enyhítése után is sokan osztják meg a képernyőjüket a szeretteikkel, ezúttal már személyesen is. A magyarok több mint fele (51%) néz inkább társaságban filmeket, de az esti showműsorok, talkshow-k, tehetségkutatók vagy valóságshow-k is társas elfoglaltságot jelenthetnek. Találunk olyan műsorokat is, amelyeket némely korcsoportok csaknem csupán társaságban néznek, ilyenek a 18 és 24 év közti fiatalok részére a hír- és kvízműsorok, amelyeket több mint 80 százalékuk csak a családjával vagy barátaival kapcsol be. A meglepő kivételek közé tartoznak a sportműsorok, amelyeket még a férfiak nagyobb része is (58%) egyedül néz.
Beszéljük meg online!
A kedvenc műsorok végével a beszélgetések átkerülnek az online felületekre, amelyek a COVID időszakban általánossá váltak. A szöveges üzenetek kimondottan népszerűek voltak, a válaszadók fele naponta használ üzenetküldő alkalmazásokat, sokan ezeken kommunikálnak a munkatársakkal is. A megkérdezettek 34 százaléka hetente többször is indít videóhívásokat is a családjával vagy barátaival, a 18 és 34 év közti generáció átlagosan 70 százaléka ugyanakkor a közösségi oldalak lehetőségeit is legalább ilyen gyakran használja. Ezek a beszélgetések már jellemzően okostelefonon zajlanak (72%) de vannak, akik a hívásokat is az okostelevíziók nagyobb képernyőjén indítják.
Az elmúlt másfél évben mindenki megtalálhatta a kedvenc online platformját, amit a barátai is készségesen használnak, legyen az felkapott közösségi oldal, vagy éppen egy online játék chat szobája. A nyitottság és az eltérő megoldások használata láthatóan növekedett, a fiatalok (18 és 24 év közt) körében, 40 százalékkal gyakrabban használt videóhívások mellett a megkérdezettek közel negyede használja többet a chat alkalmazásokat és a különféle társkeresőket, mint a vírushelyzet előtt. Csaknem az összes online kapcsolattartást segítő megoldást, melyet használni kezdtek, megszerettek a felmérés alapján a magyarok, de akad egy kivétel. Az egy nap után törlődő képek és videók küldésére kitalált alkalmazásokat a 18-64 közti válaszadók háromnegyede ritkán vagy soha nem használja, és 88 százalék alapján viszont nem valószínű, hogy a közeljövőben ez változna.
„A társas kapcsolatok és ezek megélése is sokat változott a COVID-hoz kötődő korlátozások hatására. Felértékelődött az egyesült erővel töltött idő, ami jól látszik azon, milyen sokan kezdték megosztani másokkal a pihenés, a kikapcsolódás perceit, ezáltal a tévézést is – hangoztatta Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője. – Ugyanakkor a kapcsolattartás formái közül kétségtelenül előtérbe kerültek az online megoldások, ezt mind átéltük és úgy tűnik biztos, hogy meg barátkoztunk a gondolattal. A megkérdezettek háromnegyede alapján legalább részben velünk maradnak a modern szokásaink, mi ugyanakkor büszkék vagyunk arra, hogy a technológiai megoldásainkkal hozzájárulhatunk a társas kapcsolatok építéséhez.”
A Samsung kutatását az Impetus Research kreálta online megkérdezéses adatfelvétellel 2021 júniusában és júliusában. A felmérés 815 fős mintája a 18 és 64 év közti magyar lakosságra nézve tetszetős. A 2020-as adatok magját a Pulzus Piackutató App 1125 felhasználója közt végzett tetszetős felmérés jelenti.