A hibrid munkakörnyezet több érzékenységet és rugalmasságot kíván meg a vezetőktől

A hibrid munkakörnyezet több érzékenységet és rugalmasságot kíván meg a vezetőktől

A munkavállalók közel fele radikális karrierváltáson gondolkodik, hasonló arányban érzik magukat túlterheltnek és kiégettnek – derül ki a Microsoft friss Work Trend Index felméréséből. A tanulmány szerzői és a Microsoft által megkérdezett HR vezetők javaslatokat is megfogalmaznak a járvány mentális következményeinek és a hibrid munkavégzés által generált problémák kezelésére.

Törekednünk kell egyfajta lelki biztonság megteremtésére a munkahelyeken, véli Duncan Cantor, a Sandoz gyógyszeripari cég teljes körű kommunikációért felelős munkatársa, egyike mindazoknak a vezetőknek, akiket a Microsoft egy virtuális eseményen kérdezett meg egy általa elvégzett friss felmérés, a World Trend Index eredményeiről. „Mit jelent a lelki biztonság? Azt, hogy képesek vagyunk nemet mondani, nem érezzük kellemetlenül magunkat akkor, ha szóvá teszünk valamit; hogy vállalhatunk kockázatot, következmények nélkül. Számunkra ez abban nyilvánul meg, hogy olyan munkakultúrát teremtünk, ahol a véleményünk kimondása állandóan a legjobb választás – nem kell folyamatosan mindenben egyetérteni, vagy csak elhallgatni a véleményünket azért, hogy jobb csapatjátékosnak tűnjünk” – tette hozzá a mester.

Duncan Cantor véleménye csak egy, bár elég sajátos reakció volt arra a nemrégiben a Microsoft által elvégzett, az egész világon 30 000 munkavállalót érintő Work Trend Index tanulmányra, amelyre a Föld ismert nagyvállalatainak – mint amilyen példaként az Ericsson, a LinkedIn vagy a Nespresso – vezetői és szakértők reagáltak. A tanulmány arra figyelmeztet, hogy a munkavállalók közel fele (41%) fontolgatja a karrierváltást az jövőbeni egy évben. Ennek hátterében az áll, hogy az elmúlt 18 hónapban a dolgozók tekintélyes hányada komoly stressznek volt kitéve: aggódtak a szeretteik egészségéért, próbáltak egyensúlyozni a távoktatásból fakadó és az másfajta otthoni kötelezettségeik és a munkahelyi elvárások közt, gyakran érezték magukat elszigeteltnek és magányosnak. Mindeközben a munkahelyeiken is helyt kellett állniuk, melyet megnehezített a modern, digitális munkavégzésre való átállás, a nagy mennyiségű online találkozó és a megnövekedett e-mail forgalom kezelése. A tanulmány alapján a dolgozók több mint a fele (54%) számolt be túlterheltségről, kiégésről. Hozzáteszik ugyanakkor, hogy a vezetőket, a döntéshozókat jóval kevésbé viselte meg a járványhelyzet. 61 százalékuk egyenesen azt mondta, hogy „szárnyalt” az elmúlt időszakban, ami ezen a téren 23 százalékos különbséget mutat a javukra a nem döntéshelyzetben található alkalmazottakhoz képest. A tanulmány alapján ez azzal lehet összefüggésben, hogy a vezetők nagyobb szakértői támogatásban részesültek és többször mehettek szabadságra az elmúlt másfél évben.

A tanulmány megállapítja: a hibrid munkavégzés új korába lépünk be éppen, melyet bizonyít, hogy a vezetők 80 százaléka számít arra, hogy a hibrid munkavégzés állandósulni fog, amíg a munkavállalóknak több mint a 70 százaléka ezt el is várja.

A fentieket, és a megkérdezett szakértők és vezetők véleményét is figyelembe véve, a tanulmány készítői a következőkben részletezett öt javaslatot fogalmazták meg a vezetők részére:

Arra kell bíztatni a kollégákat, hogy minél előbb vegyék ki a szabadságukat! A nyári időszakot, mikor is az ügyfelek is rendszerint a szabadságukat töltik, a pihenésre kell kihasználni. Időt kell hagyni a munkatársaknak arra, hogy a munkát elfelejtve teljesen kikapcsolódhassanak, feltöltődhessenek. Maguknak a vezetőknek is tanácsos szabadságra menniük ebben az időszakban.

A vezetők használják ki a pihenést arra, hogy átgondolják a vezetési módszereiket. A hibrid munkavégzés korába átlépve a vezetőknek a korábbiaknál nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a beosztottjaik mentális egészségére, nem ragadhatnak le pusztán a produktivitási tényezőknél. Ez az empatikus vezetői hozzáállás új lehet a régi módszerekhez szokott vezetőknek. Előtérbe kerülhet ennek következtében egy rugalmasabb vezetői attitűd, amely számot vet azzal, hogy a munkatársak már nem a szokásoknak megfelelő munkaidőben végzik a munkájukat, napközben lehetnek lényeges másfajta elfoglaltságaik is, akárcsak a gyermekekről való gondoskodás vagy a testmozgás.

Használjuk ki a nyarat képzésekre! Ha a nyári időszak egyébként is egy csendesebb időszak a munkavégzés szempontjából, remek alkalmat ígér arra is, hogy a munkatársak tanuljanak, fejlesszék a képességeiket, köztük azokat is, amelyek épp a mentális egészség fenntartását szolgálják. Ehhez a munkaadónak biztosítani kell a hozzáillő tartalmakat, tananyagot és képzési időpontokat. A LinkedIn-en remek tartalmak állnak rendelkezésre az említett témakörben.

Tegyünk a lehető legtöbb adatot hozzáférhetővé a munkatársak részére! Az olyan szerkentyűk, mint az Office 365 és a Viva, segítenek a munkatársaknak kapcsolatban maradni egymással és olyan adatokkal is szolgálhatnak, amelyek újabb felismerésekre, ötletekre vezethetik őket. Például olyanokra is, amelyek lelkileg, mentálisan is megerősítik őket.

Legyen a munkahelyre való visszatérésről szóló kommunikáció átlátható! Nincs senki sem a bölcsek kövének birtokában és nem kizárólag egy válasz adható arra, hogy milyen az igazán jó hibrid munkakörnyezet. Ennek köszönhetően, nemcsak a vezetők által meghozott döntéseket ajánlott kommunikálni, hanem azt is, hogy miképp születtek meg ezek a döntések és ebben hogyan vették figyelembe a munkavállalók igényeit. Ezen a nyári hónapokban minden munkavállalót ez a téma, a hibrid munkavégzés foglalkoztat leginkább, így is releváns ez ügyben az őszinte és világos kommunikáció, amely figyelembe veszi a felmerülő aggodalmakat is.