Fenntarthatóság, mint a BMW Group vállalati stratégiájának alappillére

Fenntarthatóság, mint a BMW Group vállalati stratégiájának alappillére

A BMW Group rendíthetetlenül elkötelezett ambiciózus fenntarthatósági céljai mellett és következetesen folytatja a vállalatcsoport módosítását, hogy 2050-re egész értékláncát nézve olyan kereskedelmi modell mentén működjön, amely egyetlen ponton sem bocsát ki káros anyagot. A nyersanyagok körforgásos gazdasági értelemben vett újrahasznosításának célja a lehető legjobb erőforrás-hatékonyság elérése.

A BMW Group kitart ambiciózus fenntarthatósági célkitűzései mellett, amelyek égisze alatt sorozatgyártási folyamataiban a 2019-es értékekhez viszonyítva 2030-ra 40 százalékkal csökkenti az egy legyártott új gépkocsira vetített károsanyag-kibocsátás mértékét. „Innovációinkkal mind gyakrabban a fenntarthatóságot éltetjük” – mondta Thomas Becker, a BMW Group fenntartható mobilitásért felelős divíziójának vezetője. „A nyersanyagokkal kapcsolatos szakmai egyeztetések megerősítik a körforgásos gazdaság kiterjesztésére való törekvéseinket. Az elhasználódott járműveinkben látható nyersanyagokat a lehető leghatékonyabban szeretnénk felhasználni, és azokat a korszerű járművek gyártása alatt újrahasznosítani. Maximális energia- és nyersanyag-hatékonyságunknak betudhatóan tovább fogjuk csökkenteni sorozatgyártási folyamataink károsanyag-kibocsátását és megőrizzük a természeti erőforrásokat” – tette hozzá. A BMW Group járműveinek átlagosan csaknem 30 százaléka már ma is újrahasznosított és újrafelhasznált anyagokból, úgynevezett „másodlagos nyersanyagokból” készül. A vállalatcsoport „Secondary First” megközelítésének célja, hogy ez az arány az elkövetkezendő időszakokban 50 százalékra emelkedjen.

A BMW Group a német autógyártó vállalkozások közül elsőként csatlakozott az SBTI (Science Based Targets Initiative) 1,5 fokos kereskedelmi tervéhez, amely azt jelenti, hogy a vállalatcsoport klímasemlegesség felé vezető útja tudományosan igazolt és átlátható, ezenkívül a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény legambiciózusabb célkitűzésével is maximálisan összhangban van. A BMW Group ugyanakkor az egész klímasemlegességet célzó törekvések mellett is elkötelezte magát, amely egész értékláncában legkésőbb 2050-ig megvalósul.

360 fokos, aprólékos megközelítés az egész értékláncban

A BMW Group módszeresen bővíti tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellpalettáját. 2030-ban a vállalatcsoport már minden második új gépjárműjét tisztán elektromos meghajtással fogja értékesíteni. A következő évtized hajnalától a MINI és a Rolls-Royce Motor Cars portfólióján is mindössze zéró emissziójú modellek sorakoznak ezután. 2030-ra mindent összevetve a BMW Group egy legyártott új gépjárműre és egy megtett kilométerre vetített károsanyag-kibocsátási mutatója a 2019-es szinthez képest csaknem 50 százalékkal kevesebb lesz.

„A fenntarthatóság ugyanakkor a BMW Group részére sokkal többet jelent, mint a hálózatról tölthető modellek gyártása és értékesítése” – nyilatkozta Thomas Becker. „A károsanyag-kibocsátás tényleges csökkentése csak egy átfogó, az erőforrásoktól az újrahasznosításig terjedő fenntarthatósági megközelítéssel válik hozzáférhetővé” – mondta. A beszállítói hálózatban jelentkező emisszió-csökkentés az elektromos mobilitás térnyerésével párhuzamosan egyre fontosabbá válik, kiváltképp a nagyfeszültségű áramforrások energiaigényes sorozatgyártási folyamata folytán. Az egyre több energiatároló egység ellenére a BMW Group célja, hogy beszállítói hálózatában 2030-ra a 2019-ben regisztrált értékhez képest 20 százalékkal, sorozatgyártási folyamatában mindazonáltal akár 80 százalékkal csökkentse a károsanyag-kibocsátást. A kényesen kiválasztott kompenzációs kezdeményezéseknek betudhatóan a BMW Group internacionális gyártási hálózata már most karbonsemlegesen funkcionál.

A nyersanyagok felelős kitermelése és a természet erőforrásainak megőrzése

A BMW Group azt a célt is kitűzte maga elé, hogy kiépítse az autóipar leginkább fenntartható beszállítói hálózatát. Ennek középpontjában a károsanyag-kibocsátás csökkentése, a természet erőforrásainak megőrzése, ráadásul a környezetvédelmi és társadalmi normák betartása és betartatása áll.

Az elektromos mobilitás térnyerésével párhuzamosan a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák alkatrészeinek sorozatgyártásához létfontosságú nyersanyagok is a figyelem középpontjába kerülnek. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia legújabb elektromos motorjainak tervezési alapelve egész egészében mellőzi a rotorban a ritkaföldfémek használatát. A müncheni központú vállalatcsoport a nagyfeszültségű áramforrások sorozatgyártásához elengedhetetlen nyersanyagok beszerzésében is önálló megközelítést alkalmaz, melynek célkitűzése az anyagok eredetének és bányászati módszereinek egész átláthatósága: a BMW Group közvetlenül a bányákból vásárol lítiumot és kobaltot, ezután közvetlenül bocsátja azokat az akkumulátorcella-gyártók rendelkezésére.

A „zöld” acél használata akár 95 százalékkal csökkenti az emissziót

A beszállítói hálózatban jelentkező károsanyag-kibocsátás csökkentése kapcsán pompázatos előrelépésekkel kecsegtet a megújuló erőforrások kiaknázásával előállított villamos energia hasznosítása. Beszállító partnereivel a BMW Group immáron nagyjából 400 szerződést írt alá az ilyen, száz százalékban „zöld” villamos energia alkalmazására vonatkozóan. Ebbe a kategóriába sorolandók például az alumíniumot beszállító és az akkumulátorcellákat gyártó partnerek is. 2021 februárja óta a BMW Group csakis napenergia felhasználásával előállított alumíniumot vásárol az Egyesült Arab Emírségekben funkcionáló Emirates Global Aluminium (EGA) vállalattól. 2024-től a korszerű BMW és MINI modellek alumíniumöntvényből készülő keréktárcsáit is száz százalékban zöldenergia alkalmazásával állítják ezt követően elő. A technológiai átállás az alumínium előállításához létfontosságú, fölöttébb energiaigényes elektrolízis folyamatot és a keréköntés folyamatát ugyancsak érinti.

A károsanyag-kibocsátás az acélbeszállítói láncban is folytonosan kevesebb lesz. 2025-től ezenkívül a BMW Group olyan, emisszió-csökkentett acélt fog vásárolni, amit nem fosszilis alapú nyersanyagokból – példának okáért szénből –, hanem földgáz vagy hidrogén és „zöld” villamos energia felhasználásával állítanak elő. Ez akár 95 százalékkal csökkenti az acél gyártása alatt jelentkező károsanyag-kibocsátás mértékét. 2030-ra ezáltal a vállalatcsoport az európai üzemeinek sorozatgyártási folyamataihoz elengedhetetlen acéligény több mint 40 százalékát „zöld” acélból fogja fedezni, amellyel éves szinten akár 400 000 tonnával csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

A körforgásos gazdaság, mint az átfogó fenntarthatóság kulcsa

A BMW Group arra összpontosít, hogy tekintélyes mértékben növelje új autóiban a másodlagos anyagok alkalmazási arányát, hogy ezzel is tovább csökkentse nyersanyagok iránti igényét és a sorozatgyártási folyamatában jelentkező károsanyag-kibocsátást. A BMW i Vision Circular tanulmányautó képében a vállalatcsoport már előző évben elénk tárta, hogy következetes és módszeres mérnöki gondolkodással olyan gépjárműt is lehet tervezni, amely mintegy egész egészében a körforgásos gazdaság alapelveit élteti. A koncepcióhoz a tervezők a szerves alapú nyersanyagok mellett először is olyan anyagokat használtak fel, amelyek már életciklusuk végén járva száz százalékban újrahasznosíthatóak voltak. A müncheni központú vállalatcsoport hosszú távú célja az, hogy az elhasználódott járművekből kinyert nyersanyagokat a jövőbeni új gépjárműk sorozatgyártása alatt a lehető leghatékonyabban hasznosítsák újra.

A BMW i Vision Circular tanulmányautó kétséget kizáróan példázza, hogy az erőforrások megőrzése már a modern modellek első tervezési fázisában megkezdődhet, következetesen csökkentve a felhasznált és alkalmazott alkatrészeket, anyagcsoportokat, amellett felületkezelési megoldásokat. A BMW i Vision Circular tanulmányautóban így példának okáért nincsenek ragasztások vagy kompozit anyagok: a mérnökök ezek helyet okos kötéstípusokat, példának okáért zsinórokat, nyomócsapokat és gyorszáras rögzítőelemeket használtak. Az egyes alkatrészek ezáltal később nehézség nélkül elkülöníthetők egymástól és típusuknak megfelelően újrahasznosíthatók.

Modernizált újrahasznosítási megoldások, mint a körforgásos gazdaság hatékonyságának alappillére

A BMW Group a körforgásos gazdaság kiterjesztése felé vezető úton a járművek újrahasznosítására is jelentős hangsúlyt fektet. A vállalatcsoport München mellett felfedezhető újrahasznosító és szétbontó centrumában (RDZ) minden évben akár 10 000 darab BMW, MINI, Rolls-Royce és BMW Motorrad modellt is újrahasznosítanak. Az elhasználódott járműveket szabványosított eljárás alapján bontják szét, az újra felhasználható alkatrészek, ugyanakkor az újrahasznosításra alkalmas anyagok azonosítására összpontosítva. A BMW Group tervező- és fejlesztőmérnökei napjainkban már az újrahasznosító és szétbontó központban felhalmozott ismereteket kiaknázva tervezik meg a modern modellek újrahasznosíthatóságát, az eredményeket mindazonáltal a vállalatcsoport a partnereivel is megosztja. A BMW Group kulcsfontosságú szerepet játszott a szabványosított járműszétbontás információit magába foglaló internacionális rendszer (IDIS – International Dismantling Information System) kidolgozásában is. Az IDIS adatai és megállapításai nemzetközileg elérhetőek az újrahasznosítók részére.

A BMW Group München melletti újrahasznosító és szétbontó centruma a hálózatról tölthető modellek nagyfeszültségű akkumulátorainak újrahasznosítása kapcsán is évek óta továbbfejlesztett módszereket alkalmaz. A mesterek az iparági és akadémiai partnerekkel szövetségben olyan eljárásokat fejlesztettek ki, amelyek több mint 90 százalékos újrahasznosítási arányt garantálnak. A BMW Group az akkuk újrahasznosítása kapcsán elért általános fejlődés elősegítése érdekében ezen szaktudását is megosztotta.

Kínában az együttes vállalkozásként működtetett BMW Brilliance Automotive (BBA) mérnökei a nagyfeszültségű akkumulátorokból kinyert nikkel, lítium és kobalt nyersanyagokként történő újrafelhasználására első alkalommal egy zárt körforgást is létrehoztak. Ezeket a nyersanyagokat a BMW Group új akkumulátorcelláinak sorozatgyártása alatt használják fel. A nyersanyagok eme zárt körforgása az újonnan bányászott, elsődleges anyagok felhasználásához képest hangsúlyos mértékben redukálja a véges erőforrások kiaknázását és csaknem 70 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

Fenntartható sorozatgyártás: kevesebb károsanyag-kibocsátás, hulladék és vízfogyasztás

A körforgásos gazdaság alapelvei a sorozatgyártási folyamat fázisait is érintik. A BMW Group az acél és az alumínium beszerzését nézve már zárt körforgásokat teremtett meg a gyártóüzemek és a beszállítók közt, amelyiknek eredményeként a présüzemek acélhulladékainak és alumíniummaradványainak csaknem 70 százalékát a közvetlen körforgásos gazdaság elve alapján újrahasznosítják.

2006 óta a BMW Group több mint 70 százalékkal csökkentette a járművei sorozatgyártási folyamatában keletkező károsanyag-kibocsátást, 2021 óta mindazonáltal internacionális gyártási hálózatának minden létesítménye karbonsemlegesen funkcionál. Mindezzel párhuzamosan a vízfogyasztás és a hulladéktermelés is örökösen mérséklődött. A BMW Group legnagyobb európai gyárában, Dingolfingban példaként 2021-ben egy legyártott új gépkocsi után mindössze 580 gramm maradékhulladék keletkezett.

A BMW iFACTORY gyártási stratégia bevezetésével újabb szintre lép a BMW Group gyáraiban az energiahatékonyság, az erőforrások megőrzése és a hulladéktermelés csökkentése. A vállalatcsoport Debrecenben épülő új gyárában 2025-ben megkezdődik a Neue Klasse modellgeneráció sorozatgyártása, amely a fenntarthatóság és a körforgásos gazdaság jegyében zajló, következetes sorozatgyártás nagyszerű példájaként áll ezután rendszerbe.

Felelősségvállalás a környezetért

A BMW Group 360 fokos, aprólékos fenntarthatósági megközelítése nem kizárólagosan az egész értékláncot foglalja magában – az erőforrások kitermelésétől kezdve, a sorozatgyártáson át, egészen az újrahasznosításig –, hanem a fenntarthatóság minden szintjét érinti: ökológiai, pénzügyi és szociális aspektusból szintúgy.

A vállalatcsoport a felelős nyersanyag-kitermelés iparági iránymutatójaként olyan kezdeményezéseket is támogat, akárcsak a Föld legnagyobb civil természetvédelmi szervezetének (WWF – World Wildlife Fund for Nature) mélytengeri bányászat elleni elköteleződése. A BMW Group egészen addig nem használ fel mélytengeri nyersanyagokat és nem finanszírozza a mélytengeri bányászatot, ameddig az utóbbi eljárás környezetre gyakorolt hatásait elemző, átfogó akadémiai kutatások eredményre nem vezetnek és fel nem tárják a mélytengeri bányászat egyértelmű környezetvédelmi következményeit, emellett ameddig a mélytengerek testhezálló védelme nem garantált.

És noha a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legújabb, ötödik generációjának nagyfeszültségű akkumulátoraiban már nem használnak olyan kobaltot, amely a Kongói Demokratikus Köztársaságból származik, a BMW Group még mindig részt vesz egy helyi projektben. Partnereivel egyesült erővel a vállalatcsoport megbízta az legjobb németfejlesztési ügynökséget (GIZ – Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit), hogy dolgozzon ki intézkedéseket a mikrobányákban dolgozó munkaerő és a környező településeken élő emberek munka-, valamint életkörülményeinek javítására.

Felelősséggel a munkatársak és a társadalom iránt

A BMW Group az elektromos mobilitás és a digitalizáció irányába történő átalakulás aktuális szakaszában is intenzíven teljesíti munkatársaiért vállalt felelősségét. A vállalatcsoporton belül ebben a pillanatban történetének legnagyobb képzési és továbbképzési kezdeményezése zajlik. 2021-ben a BMW Group csaknem 389 millió eurót fektetett be munkatársai szakmai képzésébe és fejlesztésébe. A jövőbeni tréningeken több mint 75 000 résztvevő fejleszti ezt követően tovább kvalitásait, mindent összevetve ők is nagymértékben hozzájárulhatnak a vállalatcsoporton belüli átalakuláshoz.

A BMW Group megbízható és valódi munkáltatóként pozícionálja magát, amikor tehetséges és találékony mesterek megszólításáról van szó. Olyan munkáltatóként, amely hosszú távon fenntartható munkahelyeket, a vállalatcsoport sikertörténetében ugyanakkor vonzó munkavállalói részvételt garantál. A privát karrierek fejlődéstörténete, a társadalmi elköteleződések osztatlan támogatása, a sokszínűség éltetése és a diszkrimináció elleni következetes elkötelezettség mindegyik azt mutatja, hogy a BMW Group miként éli meg társadalmi felelősségvállalását a gyakorlatban, mind belsőleg, mind mindazonáltal külsőleg.

Internacionális munkáltatóként, öt kontinensre kiterjedő létesítmény-hálózatával a BMW Group aktívan közreműködik a társadalomban és felelősségvállalására mindenre kiterjedő tényezőként tekint. A kultúrák közti kölcsönös megértés és elfogadás, a gyermekek és a fiatalok stabil oktatása, amellett a közlekedésbiztonság is azon területek közé sorolható, amelyek mellett a vállalatcsoport hosszú távon elkötelezte magát.

A BMW Group mindemellett munkavállalói kezdeményezéseit is segíti. Aktuális példa erre a „PowerUp” névre keresztelt projekt, amit a BMW Group két fiatal mestere fejlesztett ki. A mérnökök egy olyan nagyteljesítményű napenergiatároló blokkot fejlesztettek ki, ahol hat darab, korábbi technológiafejlesztési prototípusokban elhasznált nagyfeszültségű áramforrás dolgozik. A blokkot a dél-afrikai Rosslynban, a BMW Group gyárának közelében felfedezhető iskolában állították rendszerbe, ahol a modern műszaki megoldás naponta 36 kWh tiszta villamos energiát képes előállítani. Ez durván számítva 38 számítógép, 100 izzó és egy vízszivattyú működtetéséhez elegendő. A München melletti Lohhofból származó nagyfeszültségű akkuknak hála ezáltal az iskola nem kizárólagosan a villamosenergia-költségeken spórol, de károsanyag-kibocsátását is évi 40 tonnával csökkenti.