Jövő újratöltve

Jövő újratöltve

A jövő mobilitása elektromos hajtású járműveket jelent, a jó töltőinfrastruktúra mindazonáltal alapvető fontosságú az elektromos gépkocsik népszerűsítéséhez. Nemkülönben annak ismerete, melyik töltési mód a legmegfelelőbb a jármű tulajdonságai, ezenkívül a töltés színtere és ideje alapján. Az elektromos járművek töltése bonyolultnak tűnhet, ám igazság szerint egyszerűbb, mint amilyennek látszik – miután megismerkedtünk pár alapvető töltési koncepcióval. Ennek szellemében a CUPRA és Seat márkákat magába tömörítő Seat S. A. szakértője most aprólékosan elmagyarázza a jövő heterogén töltési módjait.

Feszültség kérdése – „A tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművek akkumulátorának töltése alapvetően két tényező függvénye: a gépjármű akkumulátorának kapacitása és a rendelkezésre álló töltő teljesítménye határozza meg az eltérő töltési időket” – emelte ki Ramón Calderón, a Seat S. A. e-mobilitási intézményi kapcsolatokért felelős vezetője. Az akku kapacitása azon elektromos energia volumene, amit tárolni képes, ameddig a teljesítmény arra a mennyiségre utal, melyet a töltő tud biztosítani a jármű részére. „Az elektromos járművek vezetői változatos megoldású töltési mód közül választhatnak, ezek a 2-es típusú (lassú töltés), a 3-as típusú (félgyors töltés) és a 4-es típusú (szupergyors vagy ultragyors töltés). A töltés a gépjármű akkumulátorának kapacitásától, továbbá a töltőberendezés és a csatlakozókábel teljesítményétől függően igényel több vagy kevesebb időt” – fejtette ki a mester.

Töltés éjszakánként – A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) vagy kisméretű tisztán elektromos gépjárműk 2-es típusú lassú töltéssel az éjszaka közepette a garázsban is feltölthetők. E megoldás esetén a jármű a biztonságos töltés érdekében a háztartási elektromos csatlakozóba (Schuko típusú) illeszkedő adapteren át kapcsolódik az elektromos hálózathoz. Ebben az üzemmódban (a hálózat terhelhetőségétől függően akár 3,6 kW teljesítmény során) a plug-in hibrid modellek akkumulátora 3-4 óra, a tisztán elektromos típusoké ugyanakkor átlagosan 16 óra alatt tölthető fel nulláról 100%-ig, a teljesítménytől, a töltőkábeltől és az akkumulátorkapacitástól függően. A jóval nagyobb hatótávú, tisztán elektromos gépkocsik vagy plug-in hibrid modellek tekintetében ellenben a 3-as típusú félgyors töltés a legkényelmesebb megoldás. Ehhez falra szerelhető töltőkészülék, közismert nevén wallbox létfontosságú, amely az elektromos berendezés és a jármű biztonságát szolgáló különféle védelmi rendszerekkel is ellátott. „Biztonságának, megbízhatóságának és gyorsaságának betudhatóan az elektromos járművek töltőteljesítménye és akkumulátorkapacitása növekedésével a 3-as típusú töltés felülmúlja a 2-es típusút” – mutatott rá Ramón Calderón. Ez a töltésmód nagyobb otthoni töltőteljesítmény alkalmazását kínálja, míg rövidebb töltési időt is nyújt. A hibridmodellek, akárcsak a CUPRA Formentor PHEV, a teljesítménytől és az aksi jellemzőitől függően átlagosan mindössze három óra, egy tisztán elektromos hajtásrendszerű jármű mindazonáltal alig tíz óra alatt tölthető fel.

Töltés a délutáni bevásárlás alatt – Otthonunkon kívül, a legtöbb nyilvános töltőállomásnak 3-as típusú, azaz félgyorstöltővel kell rendelkeznie. Ebben az üzemmódban a tisztán elektromos vagy hibrid hajtásrendszerű járművek Mennekes-csatlakozókon át kapcsolódhatnak a váltakozóáramú (AC) elektromos hálózatra. Mivel a nyilvános töltőpontok teljesítménye nagyobb (csaknem 11 kW), a hálózatról tölthető hibridmodellek átlagos, egész feltöltési ideje 30-60 perc, amíg a tisztán elektromos járműveké négy és hat óra közt alakul.

Töltés kávészünetben – A nagy hatótávú, tisztán elektromos modellek, akárcsak a CUPRA Born részére kifejlesztett, 4-es típusú, azaz szupergyors töltés alig több mint 30 perc – vagyis nagyjából egy kávészünet – alatt az áramforrás legalább 70 százalékos, amíg nagyjából egy óra alatt az egész feltöltését (100 kilowattos töltő során) is lehetővé teheti. Az eddig említett, váltakozóáramú töltésmódokkal ellentétben a 4-es típusú töltés egyenárammal üzemel, ami gyorsabb töltést kínál, mivel a járműnek már nem elengedhetetlen áramátalakítást végeznie. Az ilyen típusú töltéshez leggyakrabban használt szabványos csatlakozó a CCS-kivitel. „Tekintettel magas árukra és telepítési költségeikre, ezeket a töltőket nem otthoni használatra tervezték, továbbá nem ajánlják ilyen célra, hanem a 3-as típussal közösen használva leginkább a bevásárlóközpontokban, a közutak mentén, ezenkívül adott esetben munkahelyükön találkozhatnak velük a felhasználók” – folytatta a mester. A 4-es típusú berendezések konkrétan kültéri nyilvános töltőállomásokhoz tervezett ultragyors töltőket is tartalmazhatnak, ahol a hosszú utazások alatt, továbbá olyan helyzetekben tölthető fel a jármű, amikor igencsak kevés idő áll rendelkezésre. Ezzel az akár 250 kilowattot is meghaladó teljesítményű töltésmóddal alig 30 perc alatt tölthető fel egy átlagos tisztán elektromos gépkocsi.

Releváns ellenben megjegyezni, hogy a töltőberendezés és a jármű folytonosan kommunikál egymással a töltési folyamat alatt, hogy ne lépje túl az akku megengedett teljesítményértékét. Más szóval egy mindössze 125 kW teljesítménnyel tölthető jármű tekintetében még akkor sem haladhatja meg a töltés teljesítménye a 125 kilowattot, ha épp 250 kilowattos töltőberendezésről töltik. Ennek az ellenkezője is igaz: még ha a jármű akár 250 kilowattos töltést is lehetővé tenne, egy kisebb teljesítményű töltővel nem válik hozzáférhetővé ez az érték.