Rail Cargo Hungaria: Erősíti Magyarország geopolitikai előnyeit a Budapest-Belgrád vasútvonal építése

Rail Cargo Hungaria: Erősíti Magyarország geopolitikai előnyeit a Budapest-Belgrád vasútvonal építése

Erősíti Magyarország geopolitikai helyzetének előnyeit a Budapest-Belgrád vasútvonal építése; a Kínából Magyarországra érkező konténerforgalom dinamikusan bővül, éves volumene tíz év alatt megduplázódott, már eléri az évi 300 ezer egységkonténert (TEU) – közölte a Rail Cargo Hungaria Zrt. közleményében.

Kiemelik: ez a dinamikus fejlődés Magyarország kedvező geopolitikai helyzetével közösen nagyon sok gazdasági előny lehetőségét biztosítsa. Újabb infrastrukturális fejlesztésekkel Magyarország elnyerheti a Kelet-Nyugat és az Észak-Dél viszonylatú áruforgalom „fordítókorongjának” rangját.

Ennek megvalósítását több beruházás patronálja, a kezdődő új beruházások közül a legjelentősebb a Budapest-Belgrád vasútvonal építése. Példaként említik, hogy a két létező fővárosi konténerterminál mellett egy újabb terminálfejlesztés is folyamatban van. A villámgyors kapacitásbővülés megfelel az igényeknek, valamennyi logisztikai centrum csaknem egész kihasználtsággal funkcionál – írták.

Felidézik: uniós cél alapján 2030-ra a vasúti fuvarozásnak 30 százalékkal kell részesednie az áruforgalom lebonyolításából, ami úgy valósulhat meg, ha a Balkán irányából (Bulgária, Törökország, Szerbia, Macedónia) érkező nagy volumenű közúti forgalmat sikerül vasútra terelni. A Budapest-Belgrád vasútvonal építése és az itt megvalósuló jövőbeni áruforgalom is ezt a törekvést patronálja – közölték.

A távol-keleti üzemekben előállított árukkal töltött konténerek Európába szállítása tengeri úton nagy befogadóképességű, akár 18 ezer TEU kapacitású hajókkal gazdaságos, amelyek csak mélytengeri kikötőkbe képesek befutni, mint a görögországi Pireusz dokkja. A Kínából érkező árukat emiatt elsődlegesen az innen, mitöbb több adriai kikötőből induló vonatokon fuvarozzák Magyarországra, ezekből az elmúlt évben több mint 700 konténervonat érkezett Budapestre.

Most egy-két naponta indulnak vonatok a balkáni országokon és Szerbián át Magyarországra. Mindezek okán különösen lényeges a görög Pireusz kikötője és a fővárosi Rail Cargo Terminal – BILK közti vasúti összeköttetés áteresztőképességének növelése.

A rendkívüli árumennyiség újabb vasúti útvonal bekapcsolását is indokolja a forgalom gyorsabb lebonyolítása érdekében: az első rendszeres tehervonati járat a több mint 7300 kilométer hosszú „selyemúton” pár héttel ezelőtt indult heti egy szerelvénnyel a kínai Hszian települése és a fővárosi Rail Cargo Terminal – BILK közt. A mindössze szárazföldi árutovábbítás pozitív tulajdonsága, hogy – egy 220 konténervonat kapacitásának testhezálló mennyiségű konténert szállító hajónál háromszor gyorsabb.

A Budapest-Belgrád vasútvonal annak a fuvarozási korridornak az utolsó része, amely Pireuszt és Thessaloniki kikötőjét a legrövidebb úton köti össze a fővárosi terminálokkal. A térségben az Európai Unió is több fejlesztési projektet visz: a 12-es számú vasúti fuvarozási folyosó (RFC) tervezett útvonala: Budapest-Szerbia-Macedónia-Görögország (Pireusz). A Budapest-Belgrád fejezet a korridor leglényegesebb része Magyarország részére – írták.

mti